מהן ההשלכות החברתיות על ילד לקוי למידה?

 

לילד לקוי למידה, בעל קשיים לימודיים, קשיים אחרים המעיבים

עליו ומקשים עליו.

קושי חברתי  וקושי רגשי -נוספים על הקושי הלימודי:

ילדים לקויי למידה אינם "גמישים."

הכוונה שלי היא שילד לקוי אינו מסוגל, ברמות שונות כמובן,

להתאים עצמו למצבים שונים, בזמן נתון.

לפתור בעיות ביעילות, לנתח את המצב החברתי כרגע בצורה נכונה ולהתנהג בהתאם.

למה הכוונה להתנהג בהתאם?

לא התבלבלתם, זהו אינו בית האח הגדול.

הכוונה פה היא להבין: כרגע- הכתה בשיעור, מצב שקט, מתרחשת למידה. ההתנהגות המתאימה כרגע היא: שקט, ריכוז, הקשבה, ביצוע משימות.

כעבור חמש דקות יהיה צלצול להפסקה. ההתנהגות המתאימה: לעזוב הכל, ולרוץ החוצה לחצר.

המעבר המהיר ממצב למצב- אינו אפשרי אצל ילד לקוי.

שוב אני מדגישה: ברמות קושי שונות, התלויות בילד: אופיו, מעמדו החברתי, מצבו הרגשי, תפקודו בכתה.

 ובקצור המונח הוא:"עמידות."

מושג נוסף הקשור לדברים אלה הוא:" תחושת השליטה או קוהרנטיות."

המודל שהמציא פסיכולוג בשם: אנטונובסקי, בשנת: 1998,

מדבר על הקשר בין מידת הביטחון שיש לאדם, לבין סביבתו.

אדם בעל תחושת שליטה טובה, יהיה בעל ביטחון עצמי גבוה,

סומך על עצמו שיתמודד עם הצלחה וגם עם כישלון ועם קשיים בצורה טובה.

מאמין שחייו מתנהלים היטב.

ילד לקוי למידה (וכן גם מבוגר לקוי למידה) בעל תחושת שליטה נמוכה יותר,בדרך כלל. שוב תלוי בילד/בוגר.

 

לאדם תחושת שליטה/קוהרנטיות גבוהה כאשר:

 

1.העולם סביבו, האנשים המקיפים אותו ברורים לו. הוא מבין למה מצפים ממנו, סביבתו מסודרת ונוחה לו.

 

2. כאשר הוא מאמין שהוא עצמו שולט בנעשה בחייו. מנהל אותם כרצונו.

 

3. כאשר ילד/בוגר בעל תחושת שליטה טובה מאמין לכל תהליך, מטלה,

ותפקיד- יש משמעות חשובה בחייו.

 

 

אדם כזה, מתנהל היטב במצבי לחץ, מתח וחרדה.

 

ילד לקוי למידה עלול להכנס למתח וחרדה בעקבות תסכול וכישלון בתחום הלימודי.

 

כל ילד, כבר מגיל שנתיים, או מהרגע שמכניסים אותו לגן יחד עם ילדים נוספים, מתחיל לפתח יכולת חברתית, הבנה חברתית: איך מתנהגים

בחברה, איך מדברים, מה עושים, איך משחקים יחד, לוותר, להתפשר,

לשתף פעולה, לנהוג באחריות, ללא אלימות, לדאוג לזולת.

היכולת הזו נלמדת לאורך שנים, ודורשת מהילד הסתגלות .

 

ילד לקוי למידה, עלול לסבול מחסך ביכולות החברתיות שציינתי.

וזה מאופיין במה שנקרא: "חוסר יעילות חברתית."או: אינו מתנהג בהתאם. התקלה אצל ילד כזה, היא בהבנה שגויה של המצב.

הילד אינו ממלא את ציפיות החברה להתנהגות הולמת.

זה פוגע כמובן לא רק בניתוח שגוי של המצב החברתי, אלא גם

בקבלת החלטות שגויות.

 

ניתן כבר בכתות ג'-והלאה, להגדיר, האם הילד בעל "מיומנויות חברתיות"? האם הצליח להסתגל?

 

המושג "מיומנויות חברתיות" מוגדר על פי כמה גורמים:

1. היכולת ליצור יחסי גומלין/חברתיים יעילים ומתגמלים (רגשית בעיקר. טוב לו? נעים לו עם החברים?)

2. האם הילד אהוד ואהוב על חבריו?

3. האם הילד מסוגל לזהות התנהגויות שונות? למשל: חיזוק, חיבה, דחייה, התנהגות גוררת עונש?

4. האם הילד מסוגל לנבא את התוצאות שתגרום התנהגותו?

האם הוא יודע שמכות- גוררות לדחייה ואלימות נוספת?

האם הוא מבין ששיתוף במשחק -יוביל לחברות וחיזוק חברות?

 

חוקר בשם גרשהם, בשנת 1986,  הציע הגדרה נוספת למיומנויות חברתיות:

1.בדיקה של מידת שיתוף-הפעולה של ילד עם חבריו.זה כולל: קבלת מרות של מורה, מנהל, הורה.

 קשוב לבקשות ולדרישות של אחרים ממנו.

ניהול שיחה בהתאמה לאיש איתו משוחח, ובהתאמה לתכני השיחה.

 

2. בדיקה: האם החברות טובה עד להבעת רגשות בפומבי? ופיתוח רגשות חיוביים כלפי עצמנו.

 

3. בדיקה: האם הילד /בוגר קשוב להוראות שמקבל? ממלא אותן?

מבצע אותן כמו שהתבקש?  עובד בריכוז?   מסיים אותן?

 

פנו אליי לטיפול ! 0524329967

התחילו את השינוי עוד היום, צרו איתי קשר:

קיבלתי את ההודעה, אחזור אליך בהקדם.